• ”Det rister litt i hjernen” : En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis 

      Gourvennec, Aslaug Fodstad (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2017-09)
      The dissertation "Det rister litt i hjernen". En studie av møtet mellom høytpresterende elever i videregående skole og litteraturfaglig praksis [“My Brain Is Rattling”. A Study of the Dialogue Between High-Ahieving Upper ...
    • Dialogic Discourse Analysis: A methodology for dealing with the classroom as a text 

      Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2019)
      Bakhtin is a source of theoretical inspiration for educational research. This article will be an attempt to activate also Bakhtin’s analytical practice and his methodology. I will explore and elaborate the typology of ...
    • Dialogic space in Norwegian early-years literacy education 

      Skaftun, Atle; Wagner, Åse Kari Hansen; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021)
      This study explores and analyses conditions for student participation in Norwegian Year Two classrooms. It is inspired by the concept of dialogic space (Wegerif, 2013) and by Segal and Lefstein's (2016) model for the ...
    • Digital tekstrespons. Ein studie av korleis to elevar på åttande trinn følgjer opp digital lærarrespons. 

      Østrem, Siv Ellen Frost (Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2016;, Master thesis, 2016-05)
      Samandrag Masteroppgåva “Digital tekstrespons” har digital respons som tema. Med utgangspunkt i eit sosiokulturelt syn på læring, og ei forståing av skriving som dialogisk handling, undersøkjer eg korleis to elevar på ...
    • Glimpses of dialogue: transitional practices in digitalised classrooms 

      Skaftun, Atle; Igland, Mari Ann; Husebø, Dag; Nome, Sture; Nygard, Arne Olav (Journal article; Peer reviewed, 2017-08)
      This socio-culturally informed qualitative study examines digitalised classrooms in Norwegian secondary schools, with a focus on the relationship between information and communication technology (ICT) and dialogic aspects ...
    • Kritisk lesing og dybdelesing i skolens litteraturarbeid 

      Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2023)
    • Kritisk literacy i litteraturundervisningen 

      Skaftun, Atle; Sønneland, Margrethe (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      I denne artikkelen diskuterer vi litteraturundervisning som mulighetsrom for kritisk literacy med utgangspunkt i noen prinsipper i Paolo Freires tenkning, som i høy grad harmonerer med utviklingen av norske læreplaner på ...
    • Literacy practices in co-taught early years classrooms. Study protocol: The Seaside case. 

      Wagner, Åse Kari Hansen; Skaftun, Atle; McTigue, Erin Margaret (Peer reviewed; Journal article, 2021-01)
      The present protocol describes the background, theoretical framework and methods for a qualitative study of co-taught, Norwegian, L1 classrooms—The Seaside case. The participants are six classes and their teachers from six ...
    • Litteraturens nytteverdi 

      Skaftun, Atle (Journal article, 2011)
      Nasjonalt og internasjonalt er det en tendens til å framholde nytteverdi som pedagogisk og utdanningspolitisk vurderingsgrunnlag. Dette er en ideologisk ramme med et tilhørende språk som fordeler positiv og negativ verdi ...
    • Minding metaphors : Rethinking the ecology of written language 

      Skaftun, Atle (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      The field of reading and literacy studies has undergone large changes in the past three decades. A branch referred to as New Literacy Studies has established itself alongside the traditional school of psychological reading ...
    • Nettbrett i literacypraksisar i 1. klasserom med høg kvalitet i lærar–elev-interaksjonar 

      Øvereng, Liv Kristin Bjørlykke; Skaftun, Atle; Gamlem, Siv Therese Måseidvåg (Peer reviewed; Journal article, 2022)
      Denne studien undersøker kor vidt og korleis nettbrett som ressurs kan bidra til kvalitet i literacy-praksisar i begynnaropplæringa i eit utval norske førsteklasserom. Studien er teoretisk forankra i ei sosiokulturell ...
    • På sporet av faglighet i begynneropplæringen: tekstsamtaler i norskfaget 

      Berge, Ingeborg Margrete; Bakken, Arild Michel; Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2023-05)
      Denne artikkelen undersøker hvordan læreren legger til rette for elevenes deltakelse i tekstsamtaler på 2. trinn og hvilken faglig praksis som er representert i disse samtalene. I analysene tar vi utgangspunkt i Mortimer ...
    • Rom for muntlighet? Språklig tenking og tekstsamtaler i norskfagets literacy 

      Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2020-07)
      Artikkelen tar utgangspunkt i en forståelse av tale og skrift som sentrale tanketeknologier og et helhetlig perspektiv på literacy som tilgang til skriften, tekstmening og til diskursive fellesskap. Videre analyseres en ...
    • Side by Side or Side-lined? Teacher Collaboration in Early Years Literacy Classrooms 

      Wagner, Åse Kari H.; Skaftun, Atle (Peer reviewed; Journal article, 2023-09)
      Ideen om endring av utdanningspraksis ligger til grunn for læreplanreformer på 2000-tallet, støttet av en rekke initiativer fra utdanningsmyndighetene. Lærer-elev-tetthet er ett av disse initiativene, i form av ...
    • Teksten som problem: En studie av litterære samtaler i ungdomsskolen 

      Sønneland, Margrethe (PhD thesis UiS;, Doctoral thesis, 2019-11)
      Problemfokusert undervisning og dybdelæring i utdanningen har blitt løftet frem som sentralt for utviklingen av elevenes læring i fremtidens skole – for de såkalte 21st Century skills (f.eks. Ananiadou & Claro, 2009, s. ...
    • Understanding reading development : a phenomenological perspective 

      Skaftun, Atle (Journal article; Peer reviewed, 2011)
      The starting point of this article is a challenge presented to the research community in recent reviews of reading research and practice (Alexander & Fox 2004, 2007; Fox & Alexander 2009). That challenge is twofold in that ...
    • Vendepunkt. Fortellinger om å lykkes i skolen med en dysleksivanske. 

      Muren, Solfrid (Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;, Master thesis, 2017-02-09)
      Denne oppgaven presenterer en undersøkelse av hvordan det er mulig å lykkes gjennom skole- og studietid med en dysleksivanske. Studien har vært rettet mot tre personer som har valgt å gjennomføre høyere utdanning, på tross ...
    • Vilkår for muntlig deltakelse på mellomtrinnet 

      Sæbø, Johanne Ur; Skaftun, Atle; Nygard, Arne Olav (Peer reviewed; Journal article, 2021-12)
      I denne artikkelen søker vi å gi svar på følgende spørsmål: Hvilke muntlige dialogiske rom finnes i klasseromshverdagen på mellomtrinnet? Det gjøres ved å studere mulighetene elevene får til å bruke stemmen sin og språket ...